„Jól van az úgy”…
… a tervezésben.
A vállalkozás alapja, hogy tervezel.
A kezdő vállalkozásoktól egészen a legnagyobbakig mindenkinek szüksége van tervekre. Megtervezed, hogy mit, mennyit és hogyan akarsz eladni. Ezen mekkora bevételt fogsz elérni, és végül, hogy mennyi profitod marad majd. Ezek a tervek nagyon sok körülménytől függenek, éppen ezért nagyon nehéz pontosan belőni a terv számokat. Ha ezekre az alapvető nehézségekre még rájön az is, hogy a fenti „Jól van az úgy” a tervezés alapelve, akkor egyértelmű az eredmény: káosz.
Vállalkozóként nem csak a sok pénzt, és a magas profitot „vállalod”, hanem az ezzel járó felelősséget is. Vállalod, hogy kifizeted a beszállítókat, a számlákat, a kollégáidat. Ha ezt mind okosan, precízen – de nem elveszve a részletekben! – megtervezed, akkor már van miből kiindulnod és van mihez viszonyítanod. Ha viszont ezt csak hanyag módon összedobod, mert „Jól van az úgy”, akkor mindegy volna, ha nem is készítenél tervet.
… az árképzésben.
Az árképzés minden üzleti tevékenységben kulcsfontosságú lépés a siker és a PROFIT felé. Lehet akármilyen jó terméked vagy szolgáltatásod, akármilyen erős csapatod, akármilyen jó kapcsolataid… ha az árképzésed nem jól átgondolt, hanem csak jól összedobott, akkor nagy valószínűséggel veszteségesen működsz majd, ez pedig – csak idő kérdése, és – egyenes út a csőd felé.
Fontos, hogy az árba beépítsd a vállalkozás minden költségét (hogy azok fedezve legyenek) és a profitot (hiszen ezért vállalkozol, nem?), és még így sem biztos a siker, hiszen a változások folyamatosak. Emiatt egy hanyag hozzáállás az árazás területén rányomhatja a bélyeget a vállalkozásod eredményességére!
… az ellenőrzésben.
Ha vannak cégvezetőként megfogalmazott céljaid, ezek mögött pedig konkrét tervek állnak, akkor egy nagyon fontos lépés van még, ami segíthet eljutni a célig: ez pedig az ellenőrzés. Míg a tervezés során nagyon sok a kérdőjel, és sok mindent így kell meghatározni, addig az ellenőrzés során már tényadatokkal dolgozhatsz.
A tervezés során azért káros a „Jól van az úgy” mentalitás, mert sok a kérdőjel, míg az ellenőrzés során azért, mert sok a tényadat (attól függetlenül, hogy te gyűjtöd-e ezeket az adatokat vagy sem). A pontos adatgyűjtés, majd annak okos, üzleti szempontból történő felhasználása egy extra erőforrás, extra előny lehet a vállalkozásodban!
… a cégkultúrában, a mindennapokban.
Minden vállalkozás alapja: a vezető és a cégkultúra. Ha te vezetőként a legtöbb dolgot csak letudod azzal, hogy „Jól van az úgy”, csak haladjunk, akkor hogyan várhatnád el bármelyik kollégádtól, hogy ő precízen dolgozzon? Jó esetben vannak ilyen kollégáid, akik zsigerből pontosak és precízek, de ha te ilyen példát mutatsz, akkor nekik is könnyebb ehhez alkalmazkodni (és akkor el is várhatod tőlük).
Természetesen nem szabad szélsőségekbe esni: ha vezetőként az utolsó forintot is számon kéred a kollégáidon, akkor nem mernek majd őszintének lenni veled. Ha folyton elveszel a részletekben a munka során, akkor nem szeretnek majd veled dolgozni. Mutass példát a kollégáidnak!