Hogyan alakul a profit a cégemben

A kérdés, ami minden cégvezetőt foglalkoztat. Hogyan alakul a profit?

Profit nélkül egyszerűen nem fenntartható vállalkozást üzemeltetni. Egy ideig eldöcöghet a cég, de előbb utóbb kibukik, hogy nem elegendő profitot termel a tevékenység ahhoz, hogy fenntartsa önmagát.

Mielőtt tovább megyünk, a félreértések elkerülése végett érdemes tisztázni, mit értünk a profit alatt!

Szóval mi a profit?

Úgy gondolom, hogy a legtisztább, legegyszerűbb értelmezés egyben a legjobb is: a profit az a pénz, ami azután marad, hogy mindent és mindenkit kifizettünk. Az a pénz, ami azután marad, hogy a bevételünkből minden költséget levontunk.

A profittal „lehet fizetni a boltban”. Attól, hogy egy cégnek sok bevétele van, ez még nem jelenti azt, hogy profitábilis is egyben.

Hogyan kell kiszámolni, hogy mennyi a profitom?

Ez is kulcsfontosságú kérdés. Az előzőekben megfogalmaztuk, hogy mi a profit, most pedig nézzük meg, hogyan kell kiszámolni?

Sokféleképpen kilehet, de most is maradjunk a legegyszerűbb módszernél, aminek a végén tényleg azt fogjuk látni, hogy mennyi az annyi.

A vállalkozás tevékenysége során sok és sokféle költség merülhet fel. Van, amelyik közvetlenül az adott termékhez/szolgáltatáshoz köthető, van, amelyik csak közvetetten terhelhető rá. Van, ami időről időre, rendszeresen felmerül, és van, amit egyben fizetünk ki egy teljes évre.

Ahhoz, hogy kitudjuk számolni a profitot, érdemes minden költséget levonni a bevételből, tehát a termék/szolgáltatás árából.

A példa kedvéért, egy gyártó vállalkozás esetén:

Termék ára – (A termékhez közvetlenül szükséges anyagok, erőforrások + A termék előállítási idejére levetített általános költségek) = PROFIT

Szolgáltató vállalkozás esetén is hasonló a számolási elv. A bevételből (a szolgáltatás árából) levonjuk a közvetlenül felmerülő költségeket (pl. a kolléga költsége, aki végzi a szolgáltatást) és az egységnyi szolgáltatásra vetített általános költségeket (amortizáció, indirekt kollégák költsége stb.).

A lényeg: fontos, hogy minden költséget figyelembe vegyünk, mert ha kimarad a számításból néhány olyan költségelem, ami nem közvetlenül kapcsolódik a termékhez, akkor végül nem jön majd ki a matek, és nem fogjuk érteni, hogy miért. Csodálkozunk majd, hogy hová lett az elvárt profit.

Tudjuk mi a profit, tudjuk, hogyan kell kiszámolni. De mégis milyen gyakran kell ezt kiszámolni?

Milyen gyakran szeretnéd Te tudni, ismerni ezt a kulcsfontosságú számot? Ha neked ráér az, hogy tavasszal megtudod a könyveléstől, hogy végül mennyi volt az előző évben megtermelt profit, akkor nincs szükséged kontrollingra. Ha viszont minél hamarabb szeretnéd tudni, akkor a második legjobb időpont elkezdeni ezzel foglalkozni az most van! (Az első a vállalkozásod indításánál volt.)

Első körben talán már az is nagy előrelépés, ha hónap végén nagyjából tudod, hogy a mögötted lévő 30 nap megközelítőleg mennyi (tiszta!) profitot termelt a cégednek. De lehet ezt még jobban is csinálni!

Hogyan éreznéd magad, ha már ma tudnád, hogy tegnap mennyi profitot termeltetek? Tovább megyek, ha szinte valós időben látnád, merre haladtok? Mekkora versenyelőnyt jelentene ez a cégednek? (A konkurenciád lehet tudja, mert foglalkozik a kontrollinggal…)

Tehát, visszatérve az eredeti kérdésre: minél gyakrabban, mondhatni folyamatosan érdemes kiszámolni, hogy naprakész információd legyen arról, merre halad a céged.

Ha ezek a lépések megvannak, érdemes még egy dolgot átgondolni: milyen mutatószámok segítenek Téged a legjobban?

Az, hogy összesen mennyi profitot termelt a céged az elmúlt nap/héten/hónapban fontos mutató, de nem segít a döntéshozásban. Képesnek kell lenni ezt a profitot valósághűen lebontani, levetíteni különböző mutatókra.

Ilyenek lehetnek:

  • profit/idő (profit/óra,nap,hét,hónap)
  • profit/partner
  • profit/termékkategória, csoport
  • profit/termék
  • profit/kg, m, db.

Ezeket tovább kombinálhatod. Ha ilyen szintekre jutsz a kontrolling segítségével, akkor egyértelművé válik számodra, hogy:

  • melyek a legfontosabb partnereid, kik adják a profitod nagy részét.
  • melyek a legfontosabb termékkategóriák és termékek.

Ezek után a kérdés feléd: szerinted érdemes ezzel foglalkozni?

Többet szeretnél tudni? Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Hogyan hat a Power BI az adattárházakra?

Hogyan hat a Power BI az adattárházakra?

A Microsoft Power BI egy kiváló önkiszolgáló üzleti intelligencia eszközzé fejlődött, amely véleményem szerint vezető szerepet játszik ezen a területen.
Lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy interaktív jelentéseket és irányítópultokat készítsenek a korábban ráfordított idő töredéke alatt.

bővebben
Az Excel 10 fájdalmas hátránya kontrolling és jelentési területen

Az Excel 10 fájdalmas hátránya kontrolling és jelentési területen

Az vállalkozások gyakran nem veszik észre, hogy az általuk használt szoftverek milyen kulcsfontosságúak a cég nyereséges működése és a folyamatok nyomon követése szempontjából.
Ami valószínűleg a legmegfelelőbb volt az Ön vállalkozásának az induláskor, nem biztos, hogy a megfelelő választás a vállalata növekedésének következő szakaszában – különösen akkor, ha az üzleti folyamatok bonyolultsága drámaian megnő!
Az Excel az egyik ilyen szoftver, amelyet a vállalkozások 81%-a használ, és világszerte 750 millió felhasználója van (2017-es adat).

bővebben
7 ok amiért a legtöbb ERP nem Kontrolling-BI megoldás

7 ok amiért a legtöbb ERP nem Kontrolling-BI megoldás

Az üzleti intelligencia (vezetői információs) és kontrolling rendszerekkel kapcsolatban gyakori kérdésként merül fel ügyfeleinknél, hogy a meglévő vállalatirányítási rendszer (ERP) miért nem felel meg erre a célja?
Az ERP rendszerekben több olyan funkcionalitás megtalálható (riportok, listák) amit vezetői információs rendszerek is biztosítanak, de ez csak a felszín.
Következőkben összegyűjtjük, hogy miért nem alkalmas legtöbb ERP vezetői riportálásra

bővebben